Bioinformàtica amb Python.
Perspectiva STEM.

És tot un repte fer atractiva la informàtica a l’alumnat de secundària amb inquietuds biosanitàries i fins i tot encara més a la inversa. La bioinformàtica constitueix un punt de trobada perfecte per aquests dos col.lectius tan distants i sovint tan diferents en interessos i motivacions. Molt especialment pel que fa al biaix de gènere en les àrees TIC.

Durant el PyCon 2016 a Melbourne, Martin Schweitzer, analista informàtic del Servei Meteorològic d’Austràlia, explica de manera senzilla i elegant, que Python és una gran eina per a bioinformàtica i que aprendre bioinformàtica és una bona manera d’aprendre Python. Fa un recorregut pels alguns dels problemes clàssics de la seqüenciació de l’ADN i demostra que es poden resoldre amb rutines extremadament simples que aprofiten la versatilitat i les prestacions de Python. Martin explica la plataforma d’aprenentatge de bioinformàtica rosalind.info, punt de trobada de genetistes i programadors en el que es llancen reptes reals pendents de resoldre mitjançánt la programació.

Els temes de seqüenciació d’ADN són força coneguts per l’alumnat de secundària gràcies a (o malgrat) sèries de TV, com ara CSI, que tracten la incorporació de les noves tecnologies a la investigació policial i la criminologia.

Des d’una perspectiva de treball per projectes, ens situem en un context altament motivador que fa entrar en joc de manera equilibrada els àmbits STEM en una proposta agosarada i innovadora. L’alumnat es troba fent tasques pròpies d’un d’aquests oficis que no fa tants anys i tal com anunciava Richard Riley, ni tan sols existien encara.

Noves empreses del sector de serveis educatius a casa nostra com ara Cured.Bio ja ofereixen projectes basats en aquest camp. Exercicis de bioinformàtica es plantegen de forma habitual al conegut certamen de programació HP Code Wars.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *